Велике рибальство в пустелі Атакама

Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

В ущелині Іскунья (Izcuña) в пустелі Атакама (Чилі) відкрили 328 наскельних малюнки, що зображають морських тварин і рибалок. Колір фігур варіюється від помаранчевого до темно-червоного (в основі фарби – оксид заліза). Малюнки нескладні, контурні або силуетні (повністю зафарбовані всередині).

Найцікавіші зображення – це сцени полювання. У цих сюжетах люди стоять на плотах, а від їх рук прокреслені лінії до китів і риб – мабуть, так художьо показали гарпуни. Тварини вимальовані ретельно, з анатомічними подробицями. Люди, навпаки, схематично, окремими мазками. Лише в деяких випадках у чоловічків виділені головні убори.

Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

Цікаво, що у всіх випадках здобич набагато більша за рибалку. Крім того, мисливці в більшості випадків знаходяться на самоті: поруч з рибою або китом намальована одна людина. Повторюваність сюжету говорить про те, що полювання на морського звіра (або рибалка «по-крупному») була практикою індивідуальної, а не колективної. Зображуючи тварин великими, художник явно демонстрував, хто в цій сцені сильніший. Тому можна припустити, що морським полюванням займалися тільки деякі члени спільноти.

Археологічні артефакти пов’язані з морським полюванням: A-B – гарпун; C-D – гарпунні мотузки; E – F – фрагменти весел; G-H – схема  плоту виготовленої зі шкіри морського лева; I) фрагмент полотна зі швом з плоту зробленого зі шкіри морського лева. Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

Більшість малюнків демонструють вдале полювання, зображений не стільки процес, скільки результат – тварини вже загарповані. Очевидно, у втіленні успіху в малюнках можна говорити про важливе символічне значення.

Рибалки на плоту, що виготовленого зі шкури морського лева. На узбережжі пустелі Атакама, між 1820 та 1822 роками. Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

Датування зображень (як майже завжди в таких випадках) – предмет суперечок. Схожі сцени знаходили в Чилі ще на початку XX століття (хоча місцеві жителі про них знали і раніше). За місцем першої знахідки малюнки червоних китів, риб і мисливців називають стилем Ель Медан.

Кількісна схема простих та складних мотивів, виявлених в ущелині Іскунья. Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

Недавнє радіовуглецеве датування показало вік в 7882 ± 160 років. Проте за іншими ознаками вони більш пізніші. Схожі зображення (у вигляді фігурок, орнаментів, а в одному випадку – і малюнку) виявили під час розкопок кількох сусідніх поселень. Ці артефакти разом з технікою полювання, зброєю і головними уборами вказують на XI-XVI століття. Цікаво, що такі ж плоти, гарпуни і самотні мисливці, як на скелях Іскуньі, зафіксовані етнографами біля узбережжя Атакама і в XIX столітті.

Наскельні малюнки з пустелі Атакама. Фото: Бенджамин Болестер /Benjamin Ballester

Джерело: Antiquity

Євген Ткач
  • 14 Posts
  • 0дописів
Відданий своїй справі та ідеям. Шукає істини в археології та стародавній історії. Цінує англійський чай та східну культуру.